SlotForum banner

Gerouteerde HO met koperband

14K views 86 replies 13 participants last post by  cozwurth  
#1 ·
Ik heb net een 1/32 gefreesde baan voltooid en zie dat ik er HO-auto's op kan laten rijden als ik vlechtjes installeer.
Image
Image
Image

Het plan is om een gefreesde 2-baans HO-baan te creëren die specifiek is afgestemd op HO-geleidepennen, schoenen en de afstand tussen de auto's. Maar met koperen tape in plaats van typische stroomrails.

Alle HO-auto's zullen vlechtjes hebben. Ze zijn in 5 minuten te installeren en gaan vele jaren mee zonder slijtage.

Ik kan magnetische verf gebruiken, of verf met ijzervijlsel erin om de tractiemagneten te ondersteunen. Of... ik kan gewone verf gebruiken en de auto's laten glijden en schuiven over de baan zonder enige magnetische hulp. Ik heb een lichte voorkeur voor dat laatste.

De voeding zal 10 ampère zijn en volledig variabel van 0 tot 30 volt.

Kan iemand valkuilen zien in dit plan? Opmerkingen zijn van harte welkom. Alvast bedankt.

Proost,
Ken

#2 ·
Niets mis met uw plan. Maar een paar opmerkingen...

Ten eerste, u kunt smaller koperband gebruiken - 1/8 inch (3 mm) werkt goed en biedt meer baan en minder tape voor uw banden.

Ten tweede, op de foto lijkt de sleuf 1/8 inch (3 mm) breed te zijn. Dat is een goede keuze. Hiermee kunt u elke schaal slotcar op uw baan rijden. U hoeft niets aan uw HO-auto's te doen om in de bredere sleuf te rijden. Ze werken prima.

U heeft ook de mogelijkheid om uw HO-auto's uit te rusten met glijgeleiders. Werkelijke geleiders in plaats van pin- en pick-ups.

Als u uw baanbreedte 1-3/4 inch (45 mm) maakt, kunt u zowel 1/43e auto's als HO rijden. En u kunt 1/32e auto's op elke andere baan rijden.

Koperband is betrouwbaar en duurzaam gebleken. En goedkoop en gemakkelijk te vervangen als dat ooit nodig is.

U heeft wel een gereedschap nodig om tape aan te brengen, maar u kunt er zelf een maken of er een kopen. U moet ook leren hoe u tape aanbrengt zonder rimpels en scheuren. Verwacht dat u een of twee rollen tape verspilt terwijl u die vaardigheid leert.

Oh, en dat is een andere reden waarom smaller tape beter is. Als de tape te breed is, is het onmogelijk om deze plat om een ​​scherpe hoek aan te brengen. Hoeveel u tape kunt buigen, varieert als de derde macht van de breedte. Dat betekent dat als u de breedte van de tape verdubbelt, u ACHT KEER de radius nodig heeft om deze plat aan te brengen, zonder rimpels!

Met 1/8 inch brede tape kunt u deze plat aanbrengen rond een radius van 4 inch (10 cm).

Ik maakte mijn eerste gefreesde HO-baan met koperband in de jaren 1960. Ik gebruikte draadstrengen uit snoer op de pick-ups van mijn auto's in plaats van vlechtwerk. Die baan was het onderwerp van een tweedelig artikel in het tijdschrift Car Model uit die tijd. Ik bouwde in de jaren 1990 nog een baan met koperband.

Na ongeveer een decennium verving ik de koperband door vlechtwerk, niet omdat er iets mis was met de koperband, maar vlechtwerk met een lichte 'onthulling' kan met elk pick-upsysteem werken.

Als u meer wilt weten over HO en vlechtwerk, neem dan contact met mij op.

Ed Bianchi

#3 · (Edited)
Koperband gaat niet graag om scherpe hoeken, het gaat er helemaal niet graag omheen. Het helpt om dunner, smaller tape te gebruiken. Als je met krachtigere auto's gaat rijden, zou er een spanningsval zijn als de auto's te ver weg zouden zijn van waar de stroom binnenkomt. Ik heb geracet op een aantal circuits van Ed Bianchi (HO Race Pro), die zijn gerouteerd en gebruiken vertind koperen vlechtwerk. De circuits hebben sleuven van 1/8 inch breed, dus 1/43e en 1/32e schaal auto's kunnen erop worden gereden. Ed heeft een paar circuits gebouwd met Magnabraid, maar dat wordt niet meer gemaakt. Als je de baan schildert met iets dat ijzervijlsel bevat, krijgen je auto's slechts een klein deel van de magnetische downforce die ze zouden hebben op een baan met rails. Ik heb nog nooit op een HO-baan met koperband gereden, auto's met koperen vlechtwerk over de schoenen zouden de juiste manier zijn. Je zou een probleem kunnen hebben met T-Jet SS- of Fray-auto's die lager zitten dan standaard T-Jets. Met koperen vlechtwerk op de pick-up schoenen raken de voorbanden mogelijk de baan niet. Mogelijk moet je schoenen zonder de stap gebruiken. Ik zou twee keer nadenken over het hebben van bredere sleuven, dat kan problemen veroorzaken met HO-auto's. Wanneer we racen op een van Ed's hellende ovalen, kunnen de auto's van links naar rechts wiebelen, waardoor ze op de rechte stukken ontsporen. Om dat probleem te voorkomen, doen sommige mensen slangen over de geleidepennen van de auto om hun diameter te vergroten. De meeste mensen lijmen hun geleidepennen vast en de dikke pennen zouden moeten worden vervangen door standaardpennen wanneer we op een conventionele baan racen. Het verwisselen van vastgelijmde geleidepennen zorgt voor extra werk. Om terug te komen op het probleem met koperband, hebben we ontdekt dat als je pick-up schoenen goed zijn afgesteld, de auto's goed rijden met standaard pick-up schoenen. Als de schoenen niet plat lopen, of als er niet genoeg veerspanning is, zullen de schoenen door vonken verbranden en zullen de auto's vertragen. Als je vlechtwerk gebruikt, moet je uitsparingen in de baan routeren, maar het vlechtwerk gaat zonder problemen om scherpe hoeken. Meestal gebruiken mensen contactlijm om vlechtwerk vast te plakken, maar Ed heeft een betere manier ontwikkeld met houtlijm. Hier is een video:

#4 ·
Hallo Ken, eind jaren 60 had ik een parttime baan bij Rigby's Hobbies/Raceway in Toronto,...en de eigenaar bouwde een 3-baans HO-baan met tape,...we gebruikten wat gestripte draad als "vlecht" op de pick-up schoenen..........de auto's reden geweldig, en we hebben jarenlang op die baan geracet.

#5 ·
Oké, dit heeft me veel stof tot nadenken gegeven.

Als ik een kleine ronde plastic deuvel uitboor die in de 1/32 sleuf past. Ik kan hem op de HO geleidepennen lijmen zodat ze gecentreerd kunnen lopen op de 1/32 baan met vlechtjes. Ik zou HO, 1/43 en 1/32 allemaal op dezelfde baan moeten kunnen laten rijden. De baan is al klaar.

Hier komt het probleem. Al mijn 1/32 auto's gebruiken urethaan banden. Al mijn HO auto's hebben siliconen. Iedereen weet dat ze niet mengen. Super Tires maakt slechts 4 maten urethaan banden voor een 440X2 wiel. Ik heb een dealerschap vol auto's om over te schakelen van siliconen naar urethaan en het zijn geen Tyco 440X2 wielen. De meeste zijn Dash wielen/banden die passen op T-jet auto's. Dash wielen lijken op Vincents. Maar de Dash banden zijn vrij klein.
Image

Suggesties alstublieft?

Alvast bedankt!
Ken

#9 ·
Oké, dit heeft me veel stof tot nadenken gegeven.

Als ik een kleine ronde plastic deuvel uitboor die in de 1/32 sleuf past. Ik kan hem op de HO geleidepennen lijmen zodat ze gecentreerd op de 1/32 baan met vlechtjes kunnen lopen. Ik zou HO, 1/43 en 1/32 allemaal op dezelfde baan moeten kunnen laten rijden. De baan is al klaar.

Hier komt het probleem. Al mijn 1/32 auto's gebruiken urethaan banden. Al mijn HO auto's hebben siliconen. Iedereen weet dat ze niet mengen. Super Tires maakt slechts 4 maten urethaan banden voor een 440X2 wiel. Ik heb een dealerbedrijf vol auto's om over te schakelen van siliconen naar urethaan en het zijn geen Tyco 440X2 wielen. De meeste zijn Dash wielen/banden die passen op T-jet auto's. Dash wielen lijken op Vincents. Maar de Dash banden zijn vrij klein.
View attachment 333443

Suggesties alstublieft?

Bedankt alvast!
Ken
Art vragen om er een paar te gieten? :unsure:

#6 ·
440 voorbanden passen, denk ik, op de achterwielen van de T-Dash. Je zou de 440 banden kunnen proberen op het andere chassis dat je hebt, als de resulterende OD werkt en de banden er niet uit glijden, dan heb je een mogelijke oplossing. Je zult de banden moeten snijden, want die van Tyco zijn breder.

Of misschien zou je de grotere schaal auto's kunnen overschakelen naar siliconen?

#7 ·
Hallo Glock,

Bedankt voor de suggestie. Bedoel je originele Tyco rubberen voorbanden? Wie maakt urethaan voorbanden voor 440's?

Ik kan mijn 1/32 banden niet veranderen vanwege de clubregels. Ik moet urethaan gebruiken, anders kan ik niet racen. Dat dwingt me.

Ik heb mijn 1/32 Hudy bandentruer aangepast om HO banden te doen. Ik zou altijd aan de grotere banden kunnen knoeien. Urethaan vliegt letterlijk van de truer af en wordt heel snel op maat gemaakt. Het is gewoon veel werk om veel auto's te doen.

#11 · (Edited)
Hoi Glock,

Bedankt voor de suggestie. Bedoel je originele Tyco rubberen voorbanden? Wie maakt urethaan voorbanden voor 440's?

Ik kan mijn 1/32 banden niet veranderen vanwege de clubregels. Ik moet urethaan gebruiken anders kan ik niet racen. Dat dwingt me.

Ik heb mijn 1/32 Hudy bandentruer aangepast om HO banden te doen. Ik zou altijd aan de grotere banden kunnen knoeien. Urethaan vliegt letterlijk van de truër af en wordt heel snel op maat gemaakt. Het is gewoon veel werk om veel auto's te doen.
Omdat ik nog nooit urethaanbanden heb gebruikt of er zelfs maar naar heb gezocht, wist ik niet dat er geen voorbanden werden aangeboden. Omdat voor- en achterbanden in siliconen verkrijgbaar zijn, nam ik aan dat ze ook in urethaan zouden zijn.

Wat dacht je van Jel Claws? Ze zijn geen urethaan maar ook geen siliconen en ze rapen alle vuil op het wegdek op. Kunnen deze op dezelfde baan worden gebruikt als urethanen?

#8 ·
Ken, ik heb beide geprobeerd en had geen problemen. Ik ben uiteindelijk overgestapt op alle siliconen en heb de baan schoongemaakt toen ik de overstap maakte. Er kwam nauwelijks iets naar boven.

Natuurlijk kan het duur zijn als mijn ervaring niet jouw ervaring blijkt te zijn.

#10 ·
Hallo Bob,

We rijden op gerouteerde banen zonder magneten.

Onze club heeft siliconen eerder toegestaan om op de gerouteerde banen te rijden. Maar de man die daarna met urethanen die baan opgaat, is helemaal van de kaart met een erg losse auto. Siliconen werden uiteindelijk verboden.

Ik ben er zeker van dat de fysica flink verandert met tractiemagneten op een plastic baan.

Als ik HO siliconenbanden op mijn gerouteerde baan zou rijden, en daarna mijn 1/32 urethaan clubauto's, zou ik zeker races verliezen bij het volgende clubevenement. Ik zou zelfs in de problemen kunnen komen omdat ik de baan heb ingevet.

Pete. Ik weet niet zeker of ik het me kan veroorloven om genoeg banden te kopen om het de moeite waard te maken voor Art. Bedankt voor de suggestie.

#12 ·
KUS het.

Dit is iets wat ik deed toen de dinosaurussen over de aarde zwierven. Gebruik dikkere draad, ik ben al lang vergeten welke maat. Ken. Knabbel een stuk isolatie af met je strippers. Laat genoeg over zodat je de uiteinden kunt opsmukken met de zacto kanife.

Ik reed mijn T-jets terug op Carrera-baan in de jaren '60. Je zoekt het gladde spul dat niet blijft haken en dat gemakkelijk door de buis kan worden getrokken. ;)

Misschien wil je de AW "play dough" geleidepennen met minder Magilla benaderen. Ik gebruikte Aurora geleidepennen.

#13 ·
Dank u Glock en Bill,

Over geleidepennen gesproken. Waarom niet upgraden naar metalen geleidepennen? Ze zouden bijna eeuwig meegaan als ze een plastic of UHMW/Delrin huls zouden hebben om de diameter voor de 1/32 sleuf te vergroten.

"Ik ben een parttime/achtertuin machinist". Ik zou dunne UHMW-staaf moeten kunnen vinden. Zelfsmerend materiaal en erg glad.

Erg interessant. Ik voel nu mijn hersencellen botsen. ;)

#15 · (Edited)
Frank Yuroshoski groet de HO-wereld (FrankTheRacer). Hij verwerkt een bestelling voor 40 paar .464 Super Tires. Dat betekent dat ik 40 HO-auto's aan deze baan kan wijden.

Ik koos de grootste diameter omdat ik een 1/32 Hudy bandentruer heb aangepast om HO-banden te doen. Ik kan ze op alles snijden wat ik nodig heb.

Ik heb 2 doorns gemaakt. Eén voor AW en de andere voor AFX-wielen. Ze vergrendelen op een 3/32" as die in de truer is ingebouwd.
Image
Image
Image
Image

Ik weet dat ze een bandentruer maken voor HO-banden. Maar het is veel goedkoper om een paar doorns in een machinefabriek te maken. Hudy's zijn niet goedkoop. Ik had de 1/32 truer al voor de grotere auto's. Je werkt met wat je hebt.

De belangrijkste zaak is dat het project vordert.

#17 ·
Hallo Glock,

Ik zie dat echt niet als een winstgevende onderneming. Veel racers geven de voorkeur aan siliconen die moeilijk te balanceren zijn en vaak niet gebalanceerd hoeven te worden.

#19 ·
Ken, weet je of de urethanen hetzelfde zijn (qua grip) van binnen als van buiten?

(Ik weet het niet)

ps--Ik wist niet dat je in die mate van Tyco-auto's hield, maar ze passen bij mij. Ze zullen een hele klus zijn met die .464s zoals gegoten!
Ik kan me voorstellen dat de binnenkant van een urethaan hetzelfde is als de buitenkant. Ze zitten op mijn 1/32 auto's.

Ik heb een gemengde verzameling auto's. Sommige banden passen direct op een Tyco-auto. Veel banden worden kleiner gemaakt om op de rest van de verschillende auto's te passen. Ik heb al mijn kleine AW-wielen en -banden in een stoffige opberglade gegooid. Alles wat ik nu heb, past op een wiel met een diameter van 0,250". De banddiameter wordt verkleind om bij de auto te passen, of het nu een AW of AFX is. De 440x2 banden zijn 0,280" breed. Ik zal ook de breedte moeten inkorten om op de AFX-, Tomy Turbo- en Dash-wielen te passen.

#21 ·
Al dat saaie boren en kleppen inslijpen en zo, heb je je ooit voorgesteld dat je piepkleine rubberen banden zou frezen?
Zelfs niet in de verste verte. Maar ik herinner me dat mijn eerste slotcarset een 1/32 Strombecker was. De wielen en banden waren ronduit gebrekkig. Het heeft me bijna 50 jaar gekost om mijn zin te krijgen.

#24 ·
Ik heb nog nooit een commercial gezien die echter is voor HO-banden. Ik gebruik een Cobra HO anker commutator afdraaimachine voor dat doel. De meeste auto's waarmee ik race en die slip-on banden gebruiken, gebruiken siliconen van Super Tires, die zijn rond en meestal verkrijgbaar in incrementele maten, dus ik hoef ze niet af te draaien. De Cobra heeft een diamantsnijder die goed werkt met rubber en zachte siliconen compounds zoals Heister banden gebruiken. Ik heb nog nooit geprobeerd om HO Super Tires af te snijden.

#25 ·
Oeps. Vertel niemand dat ik de eerste officiële HO urethaan bandentrueer ter wereld heb. Gemaakt door Hudy.

Al mijn HO-auto's hebben momenteel siliconen. Al mijn 1/32 auto's hebben gelijmde en getrueerde urethaanbanden. Ik kan nauwelijks wachten tot de HO urethaanbanden arriveren, zodat ik de HO-auto's op de 1/32 baan kan proberen.

Hier is wat advies van FrankTheRacer over het rijden met siliconen en urethaanbanden.

Het is het beste om alle auto's die racen met dezelfde band te laten rijden, ofwel siliconen of urethaan. Als u van de ene naar de andere overschakelt, reinig dan de baan om eventuele resten te verwijderen die door de siliconen of urethaanbanden zijn achtergelaten. Dit geeft u de beste prestaties voor beide soorten banden.

#32 ·
Hoe werkt de HO op een gerouteerde baan? Ik ben benieuwd om iets te bouwen waar auto's van elke schaal op kunnen rijden.
Hoi Steve,

Ik bied mijn nederige excuses aan voor mijn vertraagde reactie. Ik was 2 weken weg. Ik zal binnenkort een volledig verslag uitbrengen over mijn ervaringen. Ik wist niet dat iemand anders geïnteresseerd was. Geef me alsjeblieft een paar dagen om me te settelen.

Ik heb al 1/25 schaal auto's op mijn 1/32 baan gereden en ze zijn een beetje krap. Ze werken echter prima met een spoorbreedte van 3,5 inch en een sleufdiepte van 8,5 mm. De HO-auto's werken ook prima met enkele aanpassingen. Ik heb verschillende 1/43 auto's die ik nog niet heb geprobeerd. Het is allemaal in de maak.

Hier is de 2-baans gerouteerde baan in een kleine kelder (11' x 5,5' footprint).

Image

Ken