SlotForum banner

Meer Scalextric F1-auto's uit de jaren 70

14K views 59 replies 17 participants last post by  WD Pro  
#1 ·
Ik was geïnspireerd door een paar recente berichten om een aantal van de oude Scalextric F1-wrakken op te graven die ik in de loop der jaren heb verzameld. Ze zijn niet erg nauwkeurig, dus besloot ik ze gewoon te laten rijden in plaats van te proberen echte schaalmodellen te maken. De Brabham had een nieuwe vleugel en airbox nodig en de BRM een nieuwe vleugel van plasticard. Ik maakte sets stickers op mijn thuisprinter om de originelen na te maken, zoals getoond in de Scalextric-catalogus. Ik behield de originele rode kleur van de Brabham, ook al is het een Ford-motor en zou hij wit moeten zijn, omdat ik de rode kleurstelling van Brabham-Alfa mooi vond. Ik heb tot nu toe niet geprobeerd de detailonderdelen te schilderen, hoewel het de uitstraling zou verbeteren als ik dat wel zou doen.

Alle banden die ik had, waren erg hard, dus ik verving de achterbanden door nieuwe slicks van internet, maar ik liet de rest van de aandrijving origineel.

De auto's zijn niet snel en glijden veel, zelfs met de nieuwe banden, maar ik vind het leuk om ermee te rijden en ze zijn redelijk gelijkwaardig.

Attachments

#2 ·
Goede draad, Mike. Ik ben al jaren fan van deze auto's. Heb er heel wat - ergens - die voor de lockdown elke week werden geracet. Met achterste 'urethanen' gaan ze uitzonderlijk goed. Zal proberen de anderen op te graven.

Attachments

#9 ·
De Ferrari 312B2 was een 'Super'-model - duurder en gedetailleerder dan de BRM, Shadow, Brabham, Wolf, Ferrari 312B3 of McLaren M23. De Ferrari is tegenwoordig moeilijk te vinden. Ik heb een March 711, 2 verschillende JPS Lotus en een Tyrell in deze serie, maar ze zijn niet zo aantrekkelijk voor mij als de eenvoudige auto's en missen sowieso veel onderdelen, dus zouden moeilijk te repareren zijn.

#11 ·
De 312B2 was oorspronkelijk ontworpen voor de open-frame RX-motor, net als de March en de JPS 72 en anderen, voor zover ik me herinner. Vele jaren geleden heb ik een MRRC-motor in mijn 312 gemonteerd - ik kan me niet herinneren of het een 3- of 5-polige motor was, maar hij ging als een gek... TED...

#15 ·
Hoi Mike,

Probeer epay voor deze Scalex f1s.

Het is niet ongebruikelijk om ze tegen redelijke prijzen te vinden.

Voor onderdelen, probeer http://www.scalextric-car.co.uk

Deze F1's kunnen met kleine aanpassingen worden omgezet in mooie modellen en goede raceauto's.

Proost!

André Acker
Bedankt voor de suggesties, Andre. De reden dat ik de 'Super'-wrakken heb, is ofwel omdat ik ze kocht om de RX-motoren of adapters te gebruiken in oudere Scalextric-restauraties, of ze kwamen, zonder motoren, met pakketten die ik om andere redenen kocht. Aftermarket-onderdelen zijn beschikbaar, maar duur, boven de waarde (voor mij) van deze specifieke auto's. Ik denk erover om alternatieve motoren te proberen te monteren, maar zoals ik al zei, het is moeilijk, omdat er niets is om aan te passen, dus ik zou een nieuw chassis of motorpod moeten inlassen.

Mike

#17 ·
Matthew - hoewel de long can motor eruit ziet alsof hij zou passen, is hij eigenlijk ongeveer 1,5 mm te kort om in de plaats te passen van de afschuwelijke Johnson motor die bij de McLaren M23 werd geleverd. Mijn foto's zijn niet van een McLaren, maar de Ferrari is eronder zeer vergelijkbaar. De lagerbussen zijn ook aan beide uiteinden te groot op de motor die ik probeerde. De motor is een Chinese motor van het internet. Ze worden ook gebruikt in tandenborstels en scheerapparaten! Ik veronderstel dat je een adapter zou kunnen maken en de locaties op de behuizing zou kunnen uitboren, maar als je dat allemaal gaat doen, kun je net zo goed een echt nieuw chassis monteren.

De long can is even moeilijk te monteren in een Super behuizing zoals de Lotus 72, omdat er niets is om hem aan te bevestigen en je het chassis aan het motoreinde zou moeten wegsnijden, tenzij je een echt lange as op de motor had.

Ik dacht dat ik al mijn RX adaptersets had opgebruikt, maar ik heb net een March 711 gevonden die nog steeds zijn Johnson motor en adapter heeft. Een paar jaar geleden, toen ik meer met Scalextric bezig was, was de enige plek waar ik deze adapters kon vinden in oude Scalextric F1's, vandaar dat ik er een paar van heb. Misschien is er tegenwoordig een bron beschikbaar?

De March mist, zoals gewoonlijk, zijn eenhoorn voorvleugel, maar dat zou niet al te moeilijk te vervangen zijn. Na het zien van Andi Rowlands' verbazingwekkende recente scratch build, denk ik echter niet dat ik het hart heb om het werk te doen! Dat is het probleem dat ik heb met de Super auto's - ze hebben meer functies (chroom, geschilderde bestuurder, ophangingsdetails, apart chassis) dan de basis auto's, maar hebben op de een of andere manier minder charme.

Mike

Attachments

#18 ·
De March mist zoals gewoonlijk zijn eenhoorn-voorvleugel, maar dat zou niet al te moeilijk te vervangen zijn. Nadat ik Andi Rowlands' geweldige recente scratch build heb gezien, denk ik echter niet dat ik het hart heb om het werk te doen!

Mike
Hoi Mike,

Ik moet de March 711 nog maken, met de bijzonderheid dat het van de vele Formule 1-projecten de enige is waarvan ik niet weet welke auto ik als donor moet gebruiken. Misschien gebruik ik een auto uit 2000.

Voor het geval het helpt, is het me wel duidelijk wat ik voor de spoiler moet gebruiken, want dat is een veelvoorkomend probleem bij deze auto.

Een stuk elastisch rubber (elastiek) van een centimeter breed, ingebed in zowel de carrosserie als de spoiler.

Als alternatief, een dikke nylon visdraad.

Frederic

#19 ·
Bedankt Mike, ik denk dat de McLaren dan een Mabuchi krijgt. De voorspoiler ontbreekt ook op mijn March. Ik ben het ermee eens dat de basisauto's meer charme hebben, vandaar dat ik 6 (7 als je de Mabuchi-motor meerekent) Shadows heb. Ze zijn gewoon zo leuk, soms is pure snelheid niet het leukste.

#20 ·
Mijn Scalextric-catalogus toonde de Ferrari 312T samen met de Shadow, BRM en Brabham die ik hier al heb gepost. Ik realiseerde me dat de witte auto die ik in bericht #17 had afgebeeld, eigenlijk een Ferrari was in een fantasie-'Qudos'-kleurstelling. De geleider, motor, vleugel en airbox ontbraken, maar ik kon het niet laten om hem weer aan de praat te krijgen toen ik het prijskaartje van £1,50 zag!

Ik heb hem rood geschilderd (je kunt geen witte Ferrari hebben, tenzij het 1964 is). De vleugel en airbox zijn van plasticard en de zelfgemaakte decals repliceren min of meer wat in de catalogus staat, hoewel ik het nummer heb veranderd in Niki Lauda's nummer 12 uit 1974. Vervelend genoeg staat hij nogal met de neus omhoog, wat hem in de bochten nogal lastig maakt in vergelijking met de andere auto's en daardoor is hij ook langzamer, ondanks dat hij een betere motor heeft. Ik zou de geleiderhouder kunnen aanpassen om hem te verlagen, maar als ik die weg zou inslaan, waar zou ik dan stoppen?

Mike

Attachments

#22 ·
Ik vond deze doos op mijn planken toen ik op zoek was naar een andere auto. Hier zijn 4 van mijn Shadows en 2 March 6-wielers. Ik ben een grote fan van de Shadows, ik heb er nog 3.

Attachments

#24 ·
Helaas, een onthoofde rolbeugel.

#25 ·
Ik vond deze doos op mijn planken toen ik op zoek was naar een andere auto. Hier zijn 4 van mijn Shadows en 2 March 6-wielers. Ik ben een grote fan van de Shadows, ik heb er nog 3.
Ik heb er geen van Sahadows, heeft een slotmerk (behalve oude Polistil) deze auto's gemaakt? Zou leuk zijn voor Policar om ze met de nieuwe mechanica te doen.

Proost

#26 ·
Een oude Brab in mint conditie, gekocht door mijn slotvriend, Nicholas, een eeuwigheid geleden voor bijna niets. Hij stopte hem in een doos en vergat hem tot voor kort. Nieuwe 'urethanen gemonteerd gisteravond, en weg was hij. Onbegrijpelijke prestaties. Een zeer snelle auto die er gewoon vrij verschrikkelijk uitziet. Ik ben nu belast met het ombouwen van een speelgoed naar iets dat meer op een Brab lijkt. Misschien leuk.