SlotForum banner
161 - 180 of 186 Posts
Discussion starter · #161 ·
Nog een paar foto's van de 512M. Het is een erg mooie kit en Slot.it heeft de verhoudingen perfect getroffen. Veel beter dan de Spirit-auto van jaren geleden.

De monteurs vieren de overwinning!

Arturo met de trofee. :)

Discussion starter · #162 ·
Ferrari 801 & Ferrari Dino 246

Twee Ferrari Grand Prix-auto's uit de beginjaren van het Wereldkampioenschap dit keer. Beide zijn kits van George Turner Models, dus niet veel echt scratch building omdat de kwaliteit en detaillering van de kits uitstekend is. Ik heb de hoofden van de coureurs veranderd met hoofden van Immense Miniatures en wat werk gedaan aan de Luigi Musso-figuur om zijn blote armen te creëren.

Image

Ferrari 801, Luigi Musso - 1957 French Grand Prix, Rouen-Les-Essarts
De 801 had een 2,5 liter V8-motor en was een evolutie van de D50. Hij was echter niet zo succesvol als zijn voorganger. Ferrari won in 1957 geen race, maar had wel verschillende podiumplaatsen met Hawthorn, Collins en Musso. Het model dat ik heb gemaakt is de auto waarin Luigi Musso tweede werd in de Franse Grand Prix achter Juan Manuel Fangio's Maserati. Een jaar later zou de arme Luigi sterven, opnieuw bij de Franse Grand Prix in Reims, na een heftige crash.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ferrari Dino 246, Phil Hill - 1960 Italian Grand Prix, Monza
De Dino 246 werd snel achterhaald toen auto's met de motor achterin de Grand Prix-races overnamen. Maar op de supersnelle Monza-layout met de kombochten was de Ferrari met de motor voorin nog steeds een goed wapen. Verschillende Britse teams boycotten deze race vanwege de gevaren van de kombochten en het kampioenschap was al beslist. Dit was dus een goede gelegenheid voor Ferrari om te schitteren voor het Italiaanse publiek en dat is precies wat er gebeurde. De Ferrari's eindigden als 1-2-3 met Hill, Ginther en Mairesse.
Niet significant voor het kampioenschap, maar desondanks historisch, aangezien het de eerste Grand Prix-overwinning was voor Phil Hill, de eerste voor een Amerikaan en de laatste overwinning voor een auto met de motor voorin.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bedankt voor het kijken!

René

Discussion starter · #165 ·
Ferrari 312 B3 - Zolder & Paul Ricard 1973

Image

1973 was een bewogen jaar voor Ferrari met veel veranderingen en weinig succes. Er werd geen enkele race gewonnen in de Formule 1 en een laatste poging om Le Mans te winnen was ook niet succesvol. Met de gedeeltelijke overname door Fiat en de uiteindelijke beëindiging van het sportwagen-enduranceprogramma was niets meer hetzelfde. Het was meer een overgangsjaar. Mauro Forghieri werd tijdelijk uit het F1-programma gezet en er werd veel geëxperimenteerd met verschillende aerodynamische en mechanische ideeën voor de 312B3. En ondanks het feit dat Ferrari het chassis in het VK liet maken, was de auto niet competitief in vergelijking met de Lotus, McLaren en Tyrrell. Niemand had toen enig idee hoe succesvol de volgende jaren voor de Scuderia zouden worden...

Image

De B3 kende dat seizoen vele verschillende iteraties. Ik koos de auto's die reden in Zolder, België en Paul Ricard, Frankrijk. Als basis gebruikte ik de hars shell van Simon/DNQ in combinatie met het chassis, de motor en diverse onderdelen van de Policar 312B2 white kit. SRC-coureurs en natuurlijk veel zelfgemaakt spul.

Bij de Belgische Grand Prix in Zolder werd dezelfde auto-configuratie gebruikt als in de Spaanse race met een breed neusgedeelte en vlakke zijpanelen. Er leek een sprankje hoop te zijn voor Jacky Ickx en de Belgische fans toen Ickx de auto als derde kwalificeerde. Bij de start schoof hij zelfs op naar de tweede positie achter Peterson, maar de vreugde was van korte duur toen hij in ronde 6 uitviel met een kapotte oliepomp.

Image

De auto die werd gebruikt bij de Grand Prix van Frankrijk in Paul Ricard zag de tweede iteratie van de B3 met twee kleine voorvleugels, naar binnen zwaaiende zijpanelen en een nieuwe achtervleugelsteun. Maar Ferrari was geen partij voor de koplopers. Een 10e startplaats voor Arturo Merzario en de 12e voor Jacky Ickx gaven weinig hoop voor de race. Arturo eindigde uiteindelijk als 7e, net buiten de punten, terwijl Ickx toch nog een 5e plaats wist te behalen.

Image

Voor beide auto's
  • het motor-/versnellingsbakgedeelte afgesneden
  • de luchtinlaten op de zijpanelen vernieuwd
  • het grote reservoir achteraan vernieuwd
  • motor- en ophangingsdetails een combinatie van B2 white kit onderdelen en zelfgemaakte onderdelen
  • achterwielen SRC-legeringen met Ortmann-banden
  • voorwielen Policar met Slot.it-banden
  • Zoals altijd gebruik ik een kleine magneet om de carrosserie op zijn plaats te houden. Dit werkt beter dan het maken van palen voor de schroeven en het maakt het ook gemakkelijker om het zeer lage profiel van deze jaren zeventig auto's te creëren.
  • decals zijn door mij ontworpen en gedrukt door C&C design.

Specifiek voor de Zolder-auto
  • de hars shell heeft de zijpanelen met de naar binnen gerichte uitsparing, dus ik heb er een heel dun stuk polystyreen op gelijmd om ze vlak te maken
  • voor het neusgedeelte kon ik onderdelen gebruiken die bij de shell zaten als basis en meer details toevoegen
  • Ik heb de twee luchtuitlaten van de radiator op de neus uitgeboord tot één grote uitlaat
  • deze auto heeft een ingewikkeld achtervleugelsteunsysteem met één kleine centrale pilaar en twee extra steunen

Specifiek voor de Paul Ricard-auto
  • hoewel de hars shell de juiste uitsparing in de zijpanelen had, heb ik hier ook een zeer dunne laag styreen op gelijmd om de strakke en harde lijnen beter te benadrukken
  • de voorvleugels gemaakt
  • verschillende achtervleugelsteunen

Het bouwproces...

Image

Image

Image

Image

Klaar om te racen!

Image

Image

Image

Image

Image

Doei, doei...

Image

Groeten,
René

Erg mooi Rene,
Geweldig om de verschillende versies te zien.
Ook bedankt voor de moeite om alles te plaatsen en al het harde werk te laten zien.
Dat is op zich al veel werk dat velen niet meer lijken te doen.
Beste wensen
Andi

Ps. Ik kijk ernaar uit om de Lotus te zien, hoewel natuurlijk niet in een Ferrari-thread!

Discussion starter · #171 ·
Erg mooi Rene,
Geweldig om de verschillende versies te zien.
Ook bedankt voor de moeite om alles te plaatsen en al het harde werk te laten zien.
Dat is op zich al veel werk dat velen niet meer lijken te doen.
Beste wensen
Andi

Ps. Ik kijk ernaar uit om de Lotus te zien, hoewel natuurlijk niet in een Ferrari-thread!
Bedankt Andi. Voor mij is het proces van bouwen de grootste vreugde. Ik werk de hele dag met computers, dus het doen van 'goede oude' ambachtelijkheid is erg ontspannend en lonend voor mij.

Ja, de Lotus. Ik heb nog een dubbel Ferrari-project op de tafel liggen, maar het bouwen van een af en toe een garagista-auto is ook leuk. Ik zal het binnenkort bouwen.

Discussion starter · #172 ·
Fantastische resultaten
Sommige van deze foto's deden me twee keer kijken, omdat ze echt zouden kunnen zijn
Een echte kunstenaar 👍
Veel waardering Simon. Ik had een goede basis om mee te werken. ;)

Prachtig werk, René. Zoveel details die de auto's er geweldig uit laten zien. Ik vind het geweldig dat je zelfs "Little Art" lager in de auto hebt zitten. Subliem vakmanschap rondom.

(Andi, ik beken schuld! Ik zal proberen meer procesfoto's te plaatsen, evenals foto's van het eindresultaat! 😔)

Nogmaals bedankt René voor het plaatsen van uitstekende foto's van zulke fantastische auto's.

Discussion starter · #175 ·
Bedankt jongens voor de geweldige opmerkingen. Zeer gewaardeerd, vooral van mede-scratchbouwers die weten hoeveel werk, maar ook plezier deze hobby met zich meebrengt.

Hier zijn een paar groepsfoto's van het 'B-Team', de 312B-varianten die ik door de jaren heen heb gebouwd.

Image

Image

Image

Proost,
René

Discussion starter · #180 · (Edited)
Prachtige foto's, Rene. Een prachtig en doordacht stuk diorama.
Bedankt Laurence. Ik bouw de baan op een manier dat deze daadwerkelijk als een diorama werkt als je op ooghoogte bent. Zoals jouw fantastische schilderij van de 312B in Monaco.

Image

Image

Image

161 - 180 of 186 Posts