SlotForum banner

Beginnersgids voor gerouteerde baan

1 reading
88K views 114 replies 40 participants last post by  tomato_007  
#1 ·
Hallo freaks,

Door dit en andere forums te bekijken, vond ik veel mensen die hun eigen gerouteerde baan wilden, die zich vaak afvroegen naar kosten, persoonlijke vaardigheid en hoe het te doen - en het uiteindelijk vaak ongedaan lieten.

Dit project is bedoeld om te laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn om een goedkope, ongecompliceerde kleine schilderachtige baan te bouwen voor veel plezier; van het begin tot het einde. Het is gebaseerd op een kleine baan (je weet dat ik ze leuk vind) voor mijn eigen gebruik, laten we het een "Cruise-o-rama" noemen voor recreatief slow-motion-slotcarcruisen
Image
. Het laten zien van de technieken die ik meestal gebruik, het wijzen op hints en tips moet helpen om te laten zien hoe en fouten te voorkomen die ik voor anderen heb gemaakt. Speciale onderdelen van het experiment zijn om de kosten laag te houden (minder dan 50.-Euro
Image
) en om het licht te houden om het gemakkelijk op te bergen.

Maar, de belangrijkste zaak is: Iedereen hier moet zich vrij voelen en wordt gevraagd om eigen ideeën, technieken, hints en alles toe te voegen wat een newbie kan helpen om zijn/haar eigen baan af te krijgen. Dit leidt hopelijk tot een echt nuttige gids en moet een geweldig overzicht geven van de "state of the art". Aan de andere kant moet iedereen zich vrij voelen om te vragen als iets onduidelijk blijft!

Dus, welkom bij het experiment, laten we plezier hebben. Groeten Jens
Meer volgt.
 
#2 ·
Geweldig idee Jens! Goedkoop, eenvoudig en draagbaar zijn de sleutel voor velen van ons, vooral voor degenen die niet de luxe hebben van veel ruimte. Ik kijk uit naar de leerervaring
Image
Ik zal ook graag ideeën/gedachten/technieken aanbieden. Ik ben een echte beginner, maar aangezien ik nog maar een jaar geleden als complete beginner ben begonnen, zijn er verschillende "fouten" waar ik van heb geleerd en een paar dingen die ik zelf heb moeten uitzoeken. Meer dan bereid om mijn beperkte kennis door te geven.
 
#3 · (Edited by Moderator)

Stap 1: Afmetingen, ruimte, opbergen, persoonlijke vereisten:

Ik ben gefascineerd door die spoorwegmannen die met hun treinen door een geweldig diorama cruisen met heel weinig snelheid. Ik wilde dit idee omzetten in een kleine eenbaansbaan, niet om snelheidsrecords te breken, maar om die recreatieve flow te krijgen die men probeert te krijgen tijdens het cruisen door het landschap. De ruimte is klein, want hij moet worden opgeborgen in een kleine ruimte boven mijn werkbank. Daarom is de afmeting gedacht als 250 x 65 cm, net groot genoeg om enerzijds plezier te hebben, maar anderzijds eenvoudig en goedkoop te blijven.

Image


Stap 2: Een lichtgewicht frame:
Een eenvoudig vuren frame zal de klus klaren. Ik gebruikte 2,5 cm x 5 cm, enkele hoeken van 90° en schroeven. De baan wordt later door het frame en het frame door de baan ondersteund, waardoor een lichte en sterke constructie ontstaat. Grotere maten hebben natuurlijk groter hout nodig.

Image


Image

Het boren van schroefgaten (ongeveer 2,5 tot 3 mm) vermindert het risico dat de spar breekt.

Stap 3: MDF:
Ik gebruikte 12 mm, 9 mm zou ook volstaan, maar was op dit moment niet verkrijgbaar in de plaatselijke houthandel.
Schets de weg en de toekomstige sleuf grofweg om een idee te krijgen van hoe het eruit ziet. Gebruik dan een lexanstrip (zie oldslotracer.com -> "Routingkit" bijvoorbeeld) om soepel vloeiende lijnen te krijgen.

Image


Markeer de toekomstige sleuf met een marker, want dit is uw referentie voor alle toekomstige stappen.

Image

Merk op dat de minimale afstand tussen mijn sleuven 4 cm is om te voorkomen dat de banden grip verliezen op de sleuf.

Kosten: Vuren 4 Euro, schroeven en hoeken uit mijn keldercollectie, MDF (125x65cm twee keer) 14 Euro. Totaalbedrag tot nu toe: 18 Euro
Oké, dat is het voorlopig. Alle gedachten welkom.

Groeten Jens
 
#6 ·
Ik kan wat gedachten toevoegen als je het niet erg vindt... Nadat ik het ontwerp had uitgewerkt en de tafel had gebouwd, bedekte ik de tafel met bruin inpakpapier om te beginnen met het schetsen van de baan en om de bochtbreedtes te bepalen en waar het MDF-materiaal vrijgelaten moest worden voor landschapsgebieden. Toen sneed ik de papieren baan uit en legde de secties op het MDF, zodat er minder afval zou zijn. Vervolgens werden de buitenkanten van de papieren baan getraceerd en werd er een stanleymes over de sleuflijn gehaald om deze over te brengen op het MDF. Dit is voor mij gemakkelijker omdat ik het frezen uit de vrije hand doe.
 
#7 · (Edited by Moderator)
Hallo freaks,

Stap 4: Voorbereiding voor routing:

Meet de straal van uw router, in mijn geval 6,8 cm.
Image


Bereid een klein stukje hout voor met precies deze maat. Spijker de lexan-strip vast op een afstand van deze 6,8 cm van de gemarkeerde sleuf, met behulp van het kleine hout als geleider. Werk van gat naar gat van de lexan.
Image


Image

Dit wordt de geleider voor uw router.

Stap 5: De sleuf routeren:

Merk op dat uw router een voorkeursrichting van reizen heeft. Elke andere richting werkt ook, maar de resultaten zijn veel slechter. Zie de homepage van Chris Frost voor meer info over dit item: http://www.slotcar.org.uk

Image

Toen ik eenmaal de "chocoladekant" van mijn router had ontdekt, markeerde ik deze op de machine.
Denk misschien aan oog-/oor-/stofbescherming en bevestig eventueel een stofzuiger aan de router.

Meer volgt binnenkort.
Groeten Jens
 
#9 ·
Oké, laten we nog even verder gaan:

Terwijl u freest, bedient u de router met de hoogst mogelijke snelheid, maar duwt u slechts langzaam vooruit.

Image

Nadat u het einde van de lexan hebt bereikt, moet u ervoor zorgen dat u niet tot het uiterste einde freest om de precisie te behouden. Markeer de positie waar u het eerste freesgedeelte hebt gestopt/het volgende gedeelte bent begonnen, omdat u het later weer moet vinden. Hier moet later rekening mee worden gehouden bij het schuren van de sleuf. Vaak wordt de sleuf in dit gebied een beetje ongelijkmatig en moet deze goed worden geschuurd. U kunt dit op de onderstaande afbeelding zien.
Image


Het vastspijkeren van lexan voor het volgende gedeelte werkt het beste als u
1. de router in de sleuf plaatst; positie waar u bent gestopt/nu moet beginnen.
2. lexanstrip vastspijkert met 3 of meer van de oude spijkergaten van tevoren, een spijker direct naast de router en dan
3. verdergaat zoals eerder beschreven
Image


VoilĂ , het frezen is voltooid.
Image


Stap 6: De sleuf schuren.

Het schuren van de sleuf moet met grote zorg gebeuren. Let vooral op de gebieden die u eerder hebt gemarkeerd. Beweeg een slotcar door de sleuf om ruwe plekken te vinden.
Image


Dat is het voor vandaag. Gedachten of vragen zijn welkom. Gelukkig nieuwjaar!
Groeten Jens
 
#10 ·
Briljant Jens,
We zijn er allemaal wel eens geweest, een heel goed idee om anderen een handje te helpen, als we dat kunnen.

Mijn eerste baan was met de hulp van mijn 12-jarige zoon, een gezamenlijk project in februari 2006!

Image


Ik wou dat ik toen jouw advies had gehad
Image


Het probleem is dat ik elke keer als ik een draad als deze zie, er nog een wil bouwen
Image
NEE!

Gelukkig nieuwjaar voor jou ook.
 
#12 · (Edited by Moderator)
Hallo en een gelukkig nieuwjaar voor iedereen.

Hopelijk is je hoofdpijn over en ben je fit voor verder trackbuilding.
Heel erg bedankt voor je opmerkingen en input.


Stap 7: Enkele gedachten over lijnen en snijden:


Er zijn verschillende soorten lijnen waar rekening mee moet worden gehouden voordat de baan wordt gesneden:

Image


-De sleuf als een lijn die onze auto geleidt,
-De weg die je later tekent en schildert (zwarte lijnen),
-De (rode) lijnen die de auto "tekent" aan de binnenkant van een haarspeldbocht bij zeer lage snelheid en de lijn aan de buitenkant van de bocht bij het driften en glijden om de bochten bij hoge snelheid (Afhankelijk van de richting waarin je reist, zijn er twee aan de buitenkant en de binnenkant van de bocht).
-Last but not least is er een vierde soort (groen) waar je het mee snijdt met de zaag.

De groene is afhankelijk van de anderen en de extra ruimte die nodig is voor de rood gearceerde gebieden mag niet worden vergeten tijdens het snijden! Anders krabt de auto hier later de omgeving.

Image

Je kunt zien dat er veel extra ruimte nodig is, vooral bij het bouwen van smalle wegen.
De groene lijn/zaagsnede krijgt een extra afstand van ongeveer 2 cm van rode gebieden. Deze extra ruimte is later nodig om het landschap te repareren.

Aaaaaand cut! Geen zorgen, alles komt goed.

Image


Image

Dit is wat de zaag heeft achtergelaten...

Groeten Jens
 
#15 ·
Goede draad, hopelijk stimuleert dit meer mensen om deze route te volgen!
Image


Een paar punten die ik wil toevoegen:

Je noemt volle snelheid op de router ..... Gebruik kwaliteitsrouterbits en let op het maximale toerental dat vaak op hen of de verpakking staat, in mijn geval moest ik ongeveer 2/3 van de maximale snelheid van mijn router draaien, als ik me goed herinner.

Als je een meerbaansbaan maakt, frees dan eerst de middelste baan en maak een kleine mal met een paar pinnen in de basis op de afstand die je van de bit wilt, dan is het gemakkelijker om de eerste lijn gelijkmatig te volgen, natuurlijk kun je op alle punten die je wilt afwijken van een vaste afstand, de lexan strip of wat je ook gebruikt (ik gebruikte plastic toiletbuisjes met kleine diameter met gaten voor bevestiging).

Voorbeeld:

Image


Vergeet niet ruimte te laten voor glijdende auto's, neem de langste auto die je hebt met een goede geleiderotatie, plaats hem in een sleuf op een recht stuk en draai hem zo ver als de geleider toelaat.
Meet de afstand in een rechte hoek van de sleuf tot het verste punt van de auto en laat minimaal deze hoeveelheid toe aan de buitenkant van alle bochten waar je maar kunt (soms dicteert ruimte of gewenst ontwerp / landschap dat dit niet altijd mogelijk is). Subtielere bochten hebben niet zoveel glijruimte nodig.

@ Ian ... je weet dat je wilt ... ga ervoor
Image
 
#18 · (Edited by Moderator)
Bedankt, jongens, voor de vriendelijke woorden en input.

Stap 8: Het frame verbinden met de baan en de eerste gedachten over het vormgeven van het landschap.

Nu zou je tenminste een ruw idee moeten hebben hoe je landschap eruit zou kunnen zien en welk thema je zou willen kiezen. Oudere wegen en straten volgen vaak het landschap, terwijl nieuwere of ontworpen moderne racebanen dat meestal niet doen. Door dit in gedachten te houden, ziet je landschap er perfect realistisch uit. Een haarspeldbocht op een oude targatrack zou bijvoorbeeld alleen als haarspeldbocht zijn gebouwd als daar een reden voor was. Bruggen werden in vroegere tijden zo kort mogelijk gebouwd, terwijl tegenwoordig een brug erg groot kan zijn, alleen maar om de weg zo vlak mogelijk te houden; ... gewoon wat gedachten.

Ik heb besloten om zoiets als een kustthema te doen, misschien een kleine brug en/of een kleine vuurtoren. Ik wilde dat één kant van de baan iets verhoogd was, omdat ik het leuk vind als auto's kleine heuvels op of af gaan. Het landschap is bedoeld om eenvoudig en bijna monochroom te worden gehouden om een surrealistische uitstraling te geven en de focus op de auto's te leggen.

Allereerst moet de baan met het frame worden verbonden. Een paar eenvoudige stukken vuren zullen de klus klaren. Het resultaat is zeer stabiel en sterk, ook al is het relatief licht van gewicht.
Respecteer het feit dat MDF geen eindeloos buigen toelaat. Het breekt plotseling zonder waarschuwing en repareren is bijna onmogelijk. Als je grote hoeveelheden buiging nodig hebt voor haarspeldbochten/hellingen of steile hellingen, moet je de baan vanaf de achterkant snijden. Zie Lufs instructies hiervoor.. Let op de bodemvrijheid van de auto's.
Image


Image


Schroeven worden meestal direct door het oppervlak van de baan bevestigd. Zorg ervoor dat de schroeven onder het oppervlak zijn verzonken om te voorkomen dat ze hobbels op de baan veroorzaken.
Image

Later kunnen ze gemakkelijk worden bedekt met wat vulpasta en glad worden geschuurd.

Alle gedachten en ideeën zijn welkom! Groeten Jens
 
#19 · (Edited by Moderator)
Stap 9: Het landschap vormgeven.

De achterkant van de baan is beplankt met 6 mm MDF. Ik had nog wat restjes van de andere banen en ik kocht 2 reststukken van 50 cm x 100 cm, elk 50 cent.
Image


Wat staalgaas (ongeveer 1,20 Euro/m) of alu-gaas of wat je ook maar kunt krijgen, wordt gebruikt om de latere uitstraling van het landschap te vormen. Zelfs stroken karton kunnen worden gebruikt - zoals bijvoorbeeld Bill (jmswms) deed.
Het spul wordt direct op het MDF geniet. Houd gebieden om te schuiven en de binnenkant van de bochten vrij.
Image

De voorkant van de baan wordt in mijn geval plat gehouden om later als water of strand te worden gevormd. Een deel van het dunne MDF dat hierboven is genoemd, wordt hier ook gebruikt om de bodem te vormen.

Image

Sommige freaks gebruiken ook piepschuim als basis voor het landschap. Hangt ervan af wat je verkiest of goedkoop kunt krijgen. Bijna alles werkt.

Kosten tot nu toe: 1 Euro voor extra dun MDF, 2 Euro voor nietjes, 2,50 Euro voor staalgaas. Alles bij elkaar: 18 Euro + vandaag 5,50 Euro = 23,50 Euro

Groeten Jens
 
#21 · (Edited by Moderator)
Ziet er leuk uit Jens.

De zwarte achtergrond die ik zie op de eerste foto van vandaag heeft me een idee gegeven over hoe ik de bovenkant van mijn set afmaak zonder de muren te bevuilen met verf en pleisterwerk. Bedankt.
 
#22 · (Edited by Moderator)
Hallo allemaal!

Stap 10: Bedekking van het staalgaas: Pleisteren

Controleer eerst de vorm van je landschap, alle verhogingen van de baan en het totale uiterlijk nog eens. Het is je laatste kans voor wijzigingen.

Het vormgeven van het landschap en het bedekken van het gaas (evenals de manier waarop je dat doet) hangt af van je voorkeur.
Een eenvoudige manier is om het te bedekken met papier-maché, sommige andere mensen gebruiken isolatieschuim en snijden het daarna in vorm (zeer lichtgewicht). Ik geef de voorkeur aan de goede oude en vuile pleistermethode: je neemt gewoon wat keukenpapier, knipt het in kleinere stukken (ik geef de voorkeur aan stroken van ongeveer 15 x 30 cm) en dompelt ze een voor een in een dunne (bijna waterige) oplossing van pleister. In 2 tot 3 lagen op het gaas aangebracht, geven ze een stabiele en relatief lichtgewicht bedekking van het gaas. Werk met kleine hoeveelheden pleister en in kleine gebieden. Als je een winterbaan wilt bouwen, kun je hier stoppen met landschapsarchitectuur
Image
.

Image

Langzaam begint het op een baan te lijken... winterwonderland voor nu.

Image

Opmerking: tijdens het pleisteren heb ik de rest van de pleister die te hard werd om mee te werken, opzij gelegd en met de handen samengedrukt om kleine stenen en rotsen te vormen. Ik heb ze gebruikt als een eerste stap naar een meer gedetailleerd landschap. (Sorry, tot nu toe heb ik geen idee hoe ik ze moet kleuren, ...maar je weet: alles komt goed
Image


Ik hoop dat je het leuk vindt! Welke andere methoden kunnen worden gebruikt om landschappen te vormen? Alle input is welkom.

Trouwens: Veel freaks geven er de voorkeur aan om de baan te schilderen/met koperband te beplakken voordat ze met landschapsarchitectuur beginnen. Er moeten 3,50 euro voor de pleister en 0,50 euro voor een rol keukenpapier worden toegevoegd: De totale som is voorlopig 27,50 euro

Groeten Jens